Wednesday, February 18, 2009

هيچ بازار نديده‌ست چنين كالايی - سيصد و هشتادوسه

Make no choice for mosquitoes
*
آگهی نوعی حشره‌كش، كه هيچ انتخابی برای حشرات باقی نمی‌گذارد جز اين‌كه به سرشناس‌ترين قاتلان خود پناه ببرند؛ با اين احتمال كه شايد ناشی‌گری گاه‌و‌بی‌گاه قتل‌پيشه‌گان، حاشيه امنی برای‌شان باقی بگذارد...
*
اين نمونه‌ای استثنايی و قابل مطالعه است كه چه‌گونه يك شركت تبليغاتی می‌تواند دو ايده تا اين اندازه مشابه (كه حتی شامل جانوران يك‌سان می‌شود) را هم‌‌زمان به دو شركت رقيب در يك كشور واحد (تايلند) كه هر دو در زمينه حشره‌كش‌ها فعاليت می‌كنند، بقبولاند. اما از نظر من، ارزش حرفه‌ای كار تبليغ‌سازان در اين نكته آشكار می‌شود كه به‌راستی نمی‌توانم هر كدام از دو مجموعه را از آن‌يكی برتر بدانم؛ و خب روشن است كه اگر جز اين بود، در نخستين دقايق پس از انتشار آگهی‌ها، منشی مدير عامل شركت تبليغاتی فقط يك پاسخ می‌توانست به تماس‌های مكرر مدير عامل شركت حشره‌كش‌ای كه آگهی‌اش به‌وضوح ضعيف‌تر جلوه كرده است بدهد: «ايشون هنوز تشريف نياورده‌اند قربان!» و هرچند لحظه يك‌بار هم تكرار كند: «لطفا ً خودتان را كنترل كنيد قربان!»...

No comments:

 
Free counter and web stats