Sunday, October 26, 2008

پاريس مال ماست - يك

Yohji Yamamoto
*
يك. در نخستين روزهای تابستان امسال، نمايش چهار روزه مد مردان در پاريس، با نمايش كارهای طراح پرآوازه ژاپنی، يوهجی ياماموتو، آغاز شد كه به شكلی نامتعارف، مردانی با سن بالای شصت سال، آن‌ها را به تن كرده‌ بودند.
دو. گستردگی بی‌كران دنيايی كه با واژه دو حرفی «مد» شناخته می‌شود، و از يك پالتوی حجيم و سنگين تا «سنجاق سر»ی كوچك و ظريف را در برمی‌گيرد، و همه آن ذوق و خلاقيتی كه زير چتر بزرگش گرد آمده‌ است، جدا از حاشيه‌های خوب و بد و آشكار و پنهان، و فارغ از انتقادها و ستايش‌ها، چنان سهم و حضوری در عرصه «طراحی»، برای مد رقم زده است، كه هر گونه پرداختن به «ديزاين» و طراحی، با ناديده گرفتن آن، بی‌ترديد چيزی كم خواهد داشت.
سه. ملاحظه‌ها و رعايت‌های اين وبلاگ بر كسی پوشيده نيست؛ به همين خاطر چندان عجيب نخواهد بود اگر بخش تازه‌اش، از كنار بارزترين و شناخته‌شده‌ترين جلوه‌های مد عبور كند و به عرصه‌های محدودتری از آن (لابد مثلا ً همان «سنجاق سر»!) ‌‌‌‌بپردازد. اما عرصه‌های كم‌وبيش جنبی مد هم، ‌چنان وسيع‌ و بكرند كه گمان نمی‌كنم آن محدوديت، چندان به چشم بيايد. با اين توضيح، روشن است كه بخش تازه «پاريس مال ماست» (كه نامش را از فيلمی * به همين نام گرفته است) در مقايسه با بخش مد در بيش‌تر سايت‌ها و وبلاگ‌های جهان، كمی نامتعارف خواهد بود؛ پس بی‌مناسبت هم نيست اگر شماره نخست آن، با عكس‌های بامزه‌ای از نمايش نامتعارف يوهجی ياماموتو، گشوده ‌شود.
* Paris nous appartient

1 comment:

Anonymous said...

Daneshe shoma dar zamineye Design hamishe baraye man ghabele tahsin bode va khoshalam ke mibinam bakhshy ro baraye mod ya fashion aghaz kardin.movafagh bashid(az inke ba fonte engelisy neveshtam ozr khahy mikonam farsy nevis nadaram motaesefane)

 
Free counter and web stats