Sunday, March 2, 2008

تبليغات چريكی / محيط‌گرا - دو

در اين نمونه از تبليغات محيط‌‌گرا، خميردندان «كلگيت»، پس از نصب يك تيوب بزرگ از محصول سفيد‌كننده‌اش بر ديوار يك ساختمان اداری در فرانكفورت، ترتيبی داد كه چراغ دو رديف شش‌تايی از پنجره‌‌های ساختمان، شب‌ها روشن بماند، تا در كنار «كلگيت»، جلوه‌ای از دندان‌های سفيد و درخشان را ايجاد كند.
*
حاشيه يك: می‌دانم! شما هم داريد به همان‌چيزی فكر می‌كنيد كه من هم فكر می‌كنم: اگر در طبقه‌های ديگر اين ساختمان، فرض كنيم چند معمار سخت‌كوش هم دفتر داشته باشند، كه مثل هميشه و مثل ساير هم‌كاران، كار را در آخرين دقيقه تحويل می‌دهند، و به همين خاطر بخواهند تا ديروقت كار كنند و چراغ دفترشان را روشن نگه دارند، آن‌وقت چه اتفاقی خواهد افتاد و چه جلوه‌ای ايجاد خواهد شد؟ دندان‌های سفيد و درخشان و كرم‌خورده؟
حاشيه دو: علی‌رغم همه چيزهايی كه شهرسازها می‌گويند، معمارها بچه‌های خوبی هستند و گمان نمی‌كنم بخواهند چوب لای چرخ تبليغات بگذارند و آن را اسباب مضحكه خاص و عام سازند. توصيه می‌كنم تبليغ‌سازان و معمارها، پيرامون اين مشكل يك‌جوری به توافق برسند و با رعايت همه جوانب و به رسم آشتی، روی يكديگر را ببوسند. در غير اين‌صورت، هيچ بعيد نيست كه تبليغ‌سازها هم بردارند در برابر همه بناهای شهر، پرده‌های بزرگ تبليغاتی بياويزند و تمام جلوه كار معمارها را مخدوش كنند. من می‌شناسم‌شان؛ از تبليغ‌سازان از اين‌جور كارها بر‌می‌آيد.

3 comments:

Anonymous said...

اقاي اولد فشن از اين استيكرهاي قشنگ در ايران هم هست؟

Ali Shams said...

آقاي اولدفشن عزيز مدتي است وبلاگ شما را مي‌خوانم. يك سئوال؟ آيا «تبليغ‌ساز» را خودتان ساخته‌ايد؟ مي‌خواهم آن را به لغت‌نامه آزاد كلمات مديريت اضافه كنم.

Anonymous said...

به نام خدا
سلام
اصولا دعواي معمار هاي ايران با شهرسازان زياد درد سر ساز نيست
ما اينجا مشكلمان با مهنديسين خوش ذوق و مكعب ساز عمران است!!!

راستي شب صفاي ديگري براي معماري دارد!
و اكثرا شب بيداري عادت ديرينه است

حالا سوالي كه دارم اينست كه آيا همه تبليغ سازان - يا حداقل تبليغ گويان - صبح هاي زود از خواب بيدار مي شوند؟

 
Free counter and web stats