Monday, February 4, 2008

مثلاً جشنواره آقای اولدفشن: سينما و تبليغات - دو

If only women spent less time cooking
READY MADE SOUPS
*
در آگهی نوعی سوپ آماده، با پوستر و نشانه‌نوشته معروف فيلم «پدرخوانده» شوخی شده است: هر يك از خانم‌ها می‌توانند برای خودشان «مادر»خوانده‌ای باشند «فقط اگر وقت كم‌تری را صرف پخت‌وپز می‌كردند.»
...
حاشيه: خب، آقای اولدفشن واقعا‌ ً نمی‌داند نظر بانوان ارجمند در اين‌باره چيست: آيا آرزوی‌ همه‌شان اين است كه وقت بيش‌تری داشته باشند تا آن را صرف كسب اهميتی از نوع اهميت دون كورليونه در فيلم «پدرخوانده» كنند؟ گمان نمی‌كنم واقعا ً! خود آقای اولدفشن خانم محترمی را در لندن می‌شناسد كه وبلاگ‌نويسی و وبلاگ‌خوانی را موقتا ً كنار گذاشته است تا وقت بيش‌تری داشته باشد برای كار دوست‌داشتنی‌تری مثل كتاب‌خواندن. (و خب احتمالا‌ ً به همين خاطر، اين يادداشت و اشاره را هم نخواهند خواند!) اما جدا از لندن، آقای الف.ف.، خانم محترم ديگری را در همين تهران می‌شناسد كه هيچ نمی‌تواند شادی خود را از دريافت هديه‌ای مثل «كتاب مستطاب آشپزی» پنهان كند كه به او اين امكان خوشايند را داده است كه وقت بيش‌تری را در آشپزخانه بگذراند. به‌نظر می‌رسد تنها چيزی كه ايشان به دنبالش نيست، سوپ آماده است؛ تشكيل «خانواده»، از آن نوع كه دون كورليونه دوروبرش ساخته بود كه جای خود دارد!

6 comments:

Leva said...

ما دوساعت به خودمان استراحت دادیم چه طوفانی بپا شد با این جشنواره های شما جنال اولد فشن.
یک مقدار تشکر برای همه مطالب این صفحه اول و بعد هم یک نقد نیمچه فمینیستی برای این آگهی. زنان نسل نو نمی خواهند با ارزشهای جامعه مردسالار تعریف شوند. دیگر تعریف شیرزن تعریف خوبی نیست . چرا که مثلا در صفت مردانه شیر را به زن نسبت می دهد. زنان امروز به دنبال اثبات ارزشهای زنانه خود و با صدای بلند اعلام کردنشان و ازشان لذت بردند. شاید روزی زن قوی زنی بود که در هیبتی مردانه ریس یک دسته تبهکار بود. ( رجوع به فیلمهای همه دهه های هالیود)‌اما الان دیگر این ارزش نیست یعنی صرف اینکه حالا چون این زن یک کار مردانه را کرده ارزش نیست.
سوپ آماده مخوصا اگر کالری و سدیمش کم باشد از ضروریان هر زندگیست. کجا بود وقت بارگذاشتن گوشت و سبزی و مرغ. هر چند من هم همیشه از ورق زدن کتاب مستطاب آشپزی یا هر کتاب آشپزی دیگر خوشحال می شوم. راستش این راز را هم بگذارید بگویم که آشپزی یکی از معدود کارهایی در این جهان فانی است که خانم بلوط را از شر استرس الکلی نجات می دهد. پس زنده باد ارزشهای زنانه. نه آشپزی. هرچه که زنان از آن لذت می برند.

(‌همه اینها هیچ از ارادت ما به شاهکار جناب فوردکاپلا کم نمی کند. )

azar said...

آقای الدفشن درسته که از مستطاب داریم نهایت لذت را می بریم اما بذارید یه چیزی رو یواشکی خدمتتون عرض کنم. این سوپ آماده اگر نبود من هیچ وقت سوپ نمی پختم! واقعیت این جاست که سوپ آماده به عنوان زیرساخت یک سوپ خوشمزه بسیار مورد توجه ماست. یک بسته سوپ آماده رو در یک میزان آب سرد بریزید مقادیری آب مرغ یا گوشت بهش اضافه کنید سیب زمینی و هویج و کمی جعفری و برگ کرفس و ادویه درونش بریزید و شیر هم توصیه می شود و بذارید لعاب بندازه. شاهکار می شه! اما خود سوپ آماده به تنهایی وحشتناکه.
آشپزی یکی از هیجانات دنیاست که مردهای کمی ، حداقل در کشور ما ، درکش کرده اند.

Anonymous said...

من هم خیلی خوشحال میشم اگه کسی اون کتتابو بهم هدیه بده. سوپ آماده هم دوست ندارم. ولی اگه کسی خونه رو جارو کنه و تمیز کنه و لباسارو اتو کنه و اینا میتونم گادمادر بهتری باشم و برم فیلم ببینم و کتاب بخونم واینها.

Anonymous said...

به گمانم خانم ساکن لندن نوشته بود که به خواندن معدود وبلاگ های مورد علاقه اش ادامه می دهد و قطعا این صفحه جزو وبلاگ های خواندنی اش هست. در مورد سوپ آماده هم باید بگویم که اصولا ترجیح می دهم خودم سوپ بپزم. طعم و بوی سبزیجات تازه و مرغ و ورمیشل و آبلیموی تازه را این سوپ های آماده هیچوقت ندارند. این درست که به عنوان مثال خود من وقت خیلی کمی در آشپزخانه صرف می کنم ولی ترجیح می دهم اوقات روزم را صرف کارهای زیباتر و دلنشین تری کنم تا رییس مافیا شدن. همان کتاب خواندن و فیلم دیدن و طرح زدن و با کامپیوتر سر و کله زدن و نوشتن. روزهایی هم که باید در محل کار حاضر باشم هم که تکلیفشان روشن است. کارهای غیر مافیایی ! :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

به نظر من اصلا آگهی حرفه ای نیست مثل آگهی های قبلی و یا شاید هم شما اشتباه تفسیر کرده اید....

 
Free counter and web stats