Saturday, August 23, 2008

بيا زودتر چيزها را ببينيم - صد و پنجاه‌وشش

در بزرگداشت مكتب طراحی اسكانديناوی
Designer: Mats Theselius, 1990
*
مكتب طراحی اسكانديناوی، كه در سال‌های دهه پنجاه قرن گذشته در سه كشور اسكانديناوی - دانمارك، نروژ و سوئد - و هم‌چنين فنلاند شكل گرفت، عمدتا ً با اين ويژگی‌ها شناخته می‌شود: سادگی، گرايش به كاستن از جزئيات و نزديك‌ كردن طرح به شكل‌های هندسی با كم‌ترين پيچيدگی و در عين حال حضور چشم‌گير و چشم‌نواز عنصر طراحی، تاكيد بر نيازهای كاربردی، و كاستن از قيمت با توليد انبوه. مكتب طراحی اسكانديناوی، در بنيا‌ن‌های نظری‌اش، از سوسيال‌ دموكراسی خاص آن كشورها در سال‌های پس از جنگ هم تاثير می‌گرفت كه در پی آن بود تا چيزهايی كه پيش از آن، تنها ثروتمندان در اختيار داشتند، در دسترس همه مردم قرار گيرد. هم‌چنان كه در وجه فنی نيز، از گسترش ابزار توليد انبوه در آن سال‌ها بهره ‌گرفت و به عنوان يك مكتب، نيرومندتر ‌شد. از سوی ديگر جوايز متعددی كه در دوره‌ای بيست‌ساله به آثار طراحان اسكانديناوی تعلق گرفت، آن را به لحاظ هنری نيز بدل به مكتبی شناخته‌شده و تاثيرگذار در سراسر جهان كرد. چوب شكل‌گرفته با پرس، پلاستيك، آلومينيم لعاب‌كاری‌شده و فولاد فشرده، موادی هستند كه بيش‌‌تر آثار اين مكتب با آن‌ها ساخته شده‌اند.
...
مكتب طراحی اسكانديناوی، اگرچه در دوره‌ای پنجاه ساله، مورد توجه نمايشگاه‌ها و بازاريابان و جريان‌های صرفا ً كاسب و اقتصادی هم قرار گرفت و به آن‌ها بی‌اعتنايی نكرد، اما هم‌چنان توانست ايده اصلی و مركزی خود را در آثار طراحان آن كشورها و ديگرانی كه در سراسر جهان به آن پيوستند زنده نگه دارد: طراحی و توليد برای همه مردم.
...
در بزرگداشت طراحی اسكانديناوی، در تمام روزهای اين هفته و در صفحات همين وبلاگ، به نمونه‌هايی از آثار اين مكتب نگاه خواهيم كرد.

2 comments:

baharnarenj said...

aghaye old fashin? chera man hey fek mikonam in ke hamoon tarife maktabe moderne khodemoone? (bale, maktabe modern male shakhse mane. kharidam ke monfajeresh konam :D.)

baharnarenj said...

man ye "O" be shoma maghrooz mibasham.

 
Free counter and web stats