Monday, August 25, 2008

سربازهای يك‌چشم - هشت

وقتی در سال دوهزاروهفت، نشريه تايم، «سارتورياليست» را به عنوان يكی از صد بلاگ تاثيرگذار در عرصه «ديزاين» برگزيد، لابد اين انتخاب آن‌چنان مهم و معتبر و هيجان‌انگيز بوده است كه از همان زمان، اسكات شومان («وبلاگ‌صاحاب») همين عنوان را هم‌چون گواهی بر يك افتخار بر تارك وبلاگ خود ثبت كرده است.
...
آقای شومان، كه در زادگاهش اينديانا درس فروش و بازاريابی پوشاك خوانده است و پانزده سالی هم به همين كار مشغول بوده، پس از يازدهم سپتامبر، كاروكسب شخصی‌اش را كه در اين بازار برپا كرده بود، تعطيل كرد تا با دوربين و عكاسی، به يكی از دغدغه‌های قديمی‌اش بپردازد: عكس گرفتن از آدم‌های خوش‌پوش در خيابان‌های نيويورك، به قصد پر كردن فاصله‌ای كه احساس می‌كرد بين صنعت مد و آدم‌های عادی دوستدار آن به ‌وجود آمده است. اگرچه آن زمان، اين كار برايش يك تفنن جدی به حساب می‌آمد (و هنوز وبلاگی هم در كار نبود)، اما وقتی عكس‌هايش را آرام آرام بر تابلوهايی ديد كه طراحان به قصد الهام گرفتن در دفترشان نصب می‌كنند و عكس‌ها و طرح‌ها و اتودها را بر آن می‌چسبانند، قضيه بسيار جدی‌تر شد؛ و «سارتورياليست» در همين حال‌وهوا در سپتامبر دوهزاروپنج شكل گرفت تا عكس‌های نيويوركی و سپس شهرهای ديگر جهان – پاريس، رم، ميلان و هرجای ديگری كه شومان سفر می‌كرد – همراه با يادداشت كوتاهی در آن منتشر شود؛ و يك سال بعد، «سارتورياليست» بدل به يكی از منابع هيجان‌انگيز برای دنبال كردن جريان زنده مد در خيابان‌های جهان شد. ادامه داستان ِ پشتكار و تداوم و متمركز شدن بر يك ايده ساده را همه می‌دانيم: حالا پس از سه سال، و بدل شدن «سارتورياليست» به يكی از نامدارترين وبلاگ‌های جهان، از مشغله‌های مهم اسكات شومان (لابد علاوه بر مصاحبه با نشريه‌ها و سايت‌ها)، يكی‌اش‌ هم عكاسی برای نشريات معتبر مد است.
...
اما اگر نشريه تايم، به تاثيرگذاری «سارتورياليست» در عرصه ديزاين توجه كرد، تاثير ديگر وبلاگ اسكات شومان در حوزه‌‌ای ديگر كه به همان اندازه اساسی‌ست را نبايد از ياد برد: عكاسی. حالا بسياری از شهرهای جهان، «سارتورياليست» اختصاصی خود را دارند. آدم‌هايی كه با الهام گرفتن از شومان، از خوش‌پوش‌های شهرشان عكس می‌گيرند و در يك وبلاگ اختصاصی منتشر می‌كنند. آتن، لندن، برلين، مونيخ، پاريس، توكيو، استانبول، استكهلم، هلسينكی، تالين، كپنهاگ، بوينوس آيرس، واشنگتن، نيويورك، لس‌آنجلس و سن‌فرانسيسكو، تعدادی از اين شهرها هستند.

2 comments:

Unknown said...

اطلاعات بي‌نظيري مي‌دي
از اين‌كه وبلاگتو پيدا كدرم و هر روز بهش سر مي‌زنم خيلي خوشحالم
شاد باشي

Anonymous said...

In Stockholm, there is a section in two morning newspapers; Metro and City, that publishes the pictures of fashioable people in the city and also ask them where they bought the items of clothing that they wear:) I didn't know there is a blogger behind all this!

 
Free counter and web stats