Wednesday, November 5, 2008

ماه پنهان است - چهار

يك. ديشب كه با خانم «سين» تلفنی حرف می‌زدم، تعريف می‌كرد كه ديروز (سه‌شنبه) در محل كارش - كه مؤسسه بزرگی‌ست برای «برنامه‌نويسی»، با ده‌ها كارمند تحصيل‌كرده دانشگاه - وقتی حرف از انتخابات آمريكا به ميان آمده، يكی از خانم‌ها گفته است كه اگر امكان رای دادن می‌داشت، به كانديدايی رأی می‌داد كه مصمم به بمباران ايران باشد! از خانم «سين» پرسيدم؛ آيا اين خانم آن‌قدر در اين نظرش جدی هست كه بداند كدام‌يك از كانديداها ممكن است چنين كند؟ پاسخ داد؛ با شناختی كه از ايشان دارم، تصور نمی‌كنم اصولا ً مواضع كانديداها را آن‌چنان دنبال كرده باشد كه چيزی در اين‌باره بداند. پرسيدم؛ ساير هم‌كاران چه‌طور؟ گفت؛ بقيه هم، از نظر نگاه به جهان و پيرامون خود، كم‌وبيش مثل همين خانم‌اند. خب، گمان نمی‌كنم چيزی خوف‌ناك‌تر از چنين تجربه‌ای باشد كه آدمی‌زاد، در حين راه رفتن در پياده‌رو‌های شهر، مدام با خودش فكر كند كه كدام‌يك از اين آدم‌های معقول و مرتبی كه از كنارش رد می‌شوند، با آرزوی پيروزی كانديدايی در انتخابات آمريكا به خواب می‌روند، كه آرزوی بمباران ايران را در سر دارد...
دو. صبح چهارشنبه است. برای خانم «سين» پيام می‌فرستم كه به هم‌كاران تحصيل‌كرده‌اش بگويد كه به نظر نمی‌رسد نتيجه انتخابات آمريكا، با نشانه‌های آشكاری از عقلانيت كه در آن ديده می‌شود، چندان در راستای آرزو‌های ماليخوليايی آن‌ها باشد.
سه. خب، چه‌وقتی بهتر از امروز، برای نيمه‌كاره گذاشتن مرخصی و بازگشتن به سر «كار»؟

7 comments:

Anonymous said...

:D

Anonymous said...

جای شکرش باقیه که آمریکایی ها مثل ایرانی ها فکر نمی کردن!
به نظر من وحشتناک ترش اینه که چی می شه که ملتی به این جا می رسن که آرزوی ویرانی سرزمین خودشون رو دارن.

Anonymous said...

هيچ چيز بد تر از اين نيست که خونه ی آدم ويران بشه. جنگ بد ترين شکل ممکن برای مبارزه ست. حتی اگه توی کشور ما شرايط اجتماعی، اقتصادی و ... خوبی وجود نداره ، دليل نمی شه که با جنگ درست بشه. جنگ همه چیز رو بد تر از چيزی که هست می کنه. ويرانی آدم رو تهی می کنه.

Anonymous said...

Hi
I was looking for your email address but i couldn't find it.
take a look at this websites. you might find them intersting.
http://www.petercallesen.com/index/index2.html
www.photosig.com

Raha

فلاوین said...

dalile abad naboodane iran afkare tak take mast...
ghodrate tasvir sazi va takhayole payini daran...

Anonymous said...

فکر کنم بشه یک جورایی بهش گفت نتیجه از بین رفتن امید به اصلاح از درون جامعه همرا با فشار زیاد زندگی در شرایط فعلی
بهتره در نظر داشته باشیم افراد زیادی هستند که در شرایط بسیار سخت زندگی میکنند و در این شرایط برعکس بنده و جنابعالی چیزی برای از دست دادن ندارند که بخواهند نگران جنگ باشند
وبرعکس امیدوارند در اثر جنگ شرایط به نفع آنها تغییر کند

Ps:I love Mister Blackboard

Anonymous said...

دلیل نمی شه هر چیز از نظر شما جالب و مطلوب نیست، مالیخولیایی محسوب بشه.
اگر براتون جالبه من هم با وقوع جنگ برای دفاع از مردم ایران در مقابل یک حکومت زورگو که جامعه ی جهانی رو با برنامه ی مشکو هسته ایش به تمسخر گرفته و از شهروندانش به عنوان سپر انسانی استفاد می کنه، ثروت اون ها رو برای کشتن و کمک به کشته شدن شهروندان لبنان و فلسطین و اسراییل خرج می کنه، موافقم. به نظر خودم هم افتخار می کنم و هیچ راه دیگه ای برای اصلاح امور در ایران رو باز نمی دونم. از حرف های درویشی "ما باید از درون متحول شویم" هم حالم به هم می خوره و ارزشی براشون قائل نیستم.
در ادامه، اگر من هم بخوام مثل شما در سه جمله تکلیف همه چیز رو مشخص کنم، می تونم بگم کسانی که انتظار چرخش میان احمدی نژاد و خاتمی(نژاد) رو دارن، به نوعی مازوخیسم مبتلا هستن و گمان نمی‌كنم چيزی خوف‌ناك‌تر از چنين تجربه‌ای باشد كه آدمی‌زاد، در حين راه رفتن در پياده‌رو‌های شهر، مدام با خودش فكر كند كه كدام‌يك از اين آدم‌های معقول و مرتبی كه از كنارش رد می‌شوند، همه ی این سالها رو فراموش کردن، حافظه ی تاریخی شون رو به صفر رسوندن و در لذت لحظه غرق شدن که هر چه بادا باد، امروز هم بگذره....!!!

 
Free counter and web stats