"Just shoot me baby!"
پيش از اين، يكيدو بار در فضاي مجازي طعنه زدهام به برخي از عكاسان ايراني به خاطر علاقهشان به مقوله تضاد، و مثالم در اين مورد، هميشه اين بوده است كه آنها وقتي به پاريس ميروند، محال است كه از يك بيخانمان كه در برابر بيلبورد تبليغاتي يك عطر گرانقيمت خوابيده است عكس نگيرند. اما چيزي كه چنين سليقهاي را بهطرز فجيعي غيرقابلتحمل ميكند اين است كه ميتوان بسيار احتمال داد كه عكاس هموطن، از بيخانمان مورد اشاره، كه در گوشه ديگري خوابيده بوده، خواسته است كه بيايد در كنار بيلبورد "استراحت" كند، تا او بتواند عكس "پرمعنا"ي خود را بگيرد! و باور كنيد كه اين احتمال حاصل خيالپردازي من نيست، و ميتواند عين واقعيت باشد. اما توضيح دهم كه چرا دوباره به اين موضوع بازگشتهام: جايزه نخست "ورلد پرس فتو 2007" (عكسهايي كه در سال دوهزار و شش گرفته، و در اوايل دوهزار و هفت داوري شده است) به عكسي از اسپنسر پلات عكاس سيوشش ساله نيويوركي كه براي آژانس "گتي ايميجز" كار ميكند تعلق گرفته است. عكس فرداي برقراري آتشبس بين اسرائيل و لبنان، در يكي از خيابانهاي بيروت گرفته شده و چهار (يا پنج؟) دختر جوان جذاب خوشپوش و پسري برازنده را نشان ميدهد كه با يك اتومبيل قرمز اسپرت روباز از ميان ويرانهها ميگذرند. برنده شدن اين عكس ظاهرا نشان ميدهد كه تصوير كردن مفهوم تضاد در عكاسي، در جاهاي ديگر دنيا هم خريدار دارد. من هم وقتي در كار طعنه زدن بودم، قصد نداشتم جذابيت اين مقوله را انكار كنم اما باور كنيد طراوتي كه در اين عكس هست، آن را چنان ممتاز ميكند كه مطلقا نميتوان در كنار تحجر "بيخانمان پاريسي" قرارش داد. گذشته از اين، حاشيههاي انتشار و برنده شدن اين عكس، نشانام داد كه شك بدبينانهام در مورد "چيده شده" بودن عكسهاي بهظاهر مستند برخي از عكاسان ايراني، انگار در جاهاي ديگر دنيا هم مسبوقبهسابقه است: وقتي اين عكس، پيش از برنده شدناش، در مطبوعات منتشر شده بود، گروهي عقيده داشتند كه عكس، بهتر از آن است كه چيده شده (صحنهسازي) نباشد، اين دغدغه پس از برنده شدناش هم ادامه يافت. اما گفتوگوي بيسان مارون (دختر خانومي كه در صندلي جلو نشسته است) با اشپيگل آنلاين، مشخص ميكند كه صحنهسازياي در كار نبوده است. توضيح اسپنسر پلات هم در همان مطلب، حكايت از آن دارد كه از پنج عكسي كه او از اين صحنه گرفته ، تنها همين يكي "خوب" از آب در آمده: "خوب" يعني شاهكار
No comments:
Post a Comment