Wednesday, April 18, 2007

advertising as Art - 12

گفته بودم كار با كليشه‌ها را دوست دارم. حالا مي‌خواهم با تعدادي نمونه، توضيح دهم كه دقيقا از چه چيزي حرف مي‌زنم. يكي از كليشه‌هاي تبليغات، روش "قبل/بعد" است. بيش‌ترين نمونه‌ها در اين زمينه، مربوط به موسسه‌هاي لاغري/تناسب اندام ‌است: خانمي كه "قبل" از مراجعه به موسسه، اضافه وزن و كج‌وكولگي‌هاي معتنابهي داشته و "بعد" از به كار بستن روش‌هاي موسسه، به لعبتي بدل مي‌شود. لوازم آرايشي (بخصوص كرم‌هاي ضد‌چروك يا پيري) هم از اين روش استفاده مي‌كنند و معجزات خود را به نمايش مي‌گذارند. آگهي بالاي اين يادداشت، كه مربوط به يكي از همين محصولات ‌است، همين كليشه را به كار برده است، با اين تفاوت كه با خلاقيتي مدهوش‌كننده، "قبل/بعد" را تبديل كرده است به "قبل/قبل"! مي‌دانم كه بي‌مزه‌ترين كار ممكن، توضيح دادن معناي "قبل/قبل" در اين آگهي است، اگرچه همه ما (بخصوص من) آمادگي داريم كه گاهي تن به كارهاي بي‌مزه ‌دهيم

1 comment:

Anonymous said...

قبل و قبل...
به طور کلی " بدون ِ " به نظرم زیباتر و طبیعی تر باشد. :)

 
Free counter and web stats