Wednesday, July 29, 2009

هيچ بازار نديده‌ست چنين كالايی - چهارصدوپنجاه

Animals need money too
Please donate
NOE; Animal Shelter, Hungary
*
حيوانات هم به پول نياز دارند؛ لطفا ً كمك كنيد: آگهی يك انجمن حمايت از حيوانات در مجارستان و درخواست از مردم برای دست كردن در جيب و هديه دادن به حيوانات؛ تا آن‌ها ناچار نشوند با دست يازيدن به انواع «اشتغال كاذب»، نيازهای خود را برآورده كنند!
*
می‌دانم كه آقای شاندرمن با آن نوع قمار/تردستی كه در آگهی دوم می‌بينيم كاملا ً آشناست و نيازی به توضيح واضحات ندارد؛ اما هيچ تصوری در مورد ميزان آشنايی خوانندگان جوان‌تر اين وبلاگ با اين شيوه كم‌وبيش برچيده‌شده پول در آوردن در كنار خيابان ندارم. اگر به خاطر معضل فاصله نسل‌ها دارم اشتباه می‌كنم، از «ختم‌های جوان روزگار» پوزش می‌خواهم!

6 comments:

Anonymous said...

اهل لودگی نیستم ولی لفظ گویاتری سراغ ندارم: جناب امکچی من رسمن نوکرتم. خیلی باحالی.
در مورد این قمار/تردستی هم من هیچ چی نمی دونم. جوونیم اما هنوز ختمش نکردیم. یه توضیح کوچولو لطفن.
چاکر شما. مضرابچی

فرزانه said...

فکر کنم این آقا سگه یه کاری تو مایه های تاس انداختن و شانس بازی و ... می شه شما بگین؟

اولدفشن said...

من اين قمار/تردستی را با نام «خال سياه» می‌شناسم، اما احتمالا ً نام‌های ديگری هم دارد. در «خال سياه»، كسی كه در كنار خيابان بساط كرده، با جابه‌جا كردن سريع و تردستانه سه برگ از برگ‌های بازی ورق (كه دوتايش سفيد است و آن يكی ديگر، معمولا ً تصوير آس بر خود دارد) از آدم‌هايی كه دوروبرش گرد آمده‌اند می‌خواهد كه شرط‌بندی كنند و بگويند كه آس كدام‌يكی‌ست. «خال سياه» علاوه بر ورق، با سه قوطی‌ كوچك كه يك گوی - مثلا ً نخود - زير آن پنهان می‌شود هم قابل بازی‌ست و كسی كه شرط می‌بندد بايد بگويد كه نخود زير كدام‌يكی‌ست. بساط‌كننده‌های «خال سياه»، معمولا ً دستياری هم دارند كه نقش يك رهگذر را بازی می‌كند و كارش، گرم كردن بازار، ترغيب نامحسوس رهگذران ديگر با بُردهای پياپی و البته، پرت كردن حواس آن‌هاست. البته گاهی‌وقت‌ها واقعا ً نيازی به اين دستيارها برای پرت كردن حواس جماعت هم نيست، بس كه برخی «خال سياه»‌بازها تردست هستند در جابه‌جا كردن قطعات و فريب دادن كسانی كه مطمئن هستند كه «خال سياه» را درست تشخيص داده‌اند. اما وجود آن دستيارهای «نامرئی»، دست‌كم برای دخالت در مشاجره‌هايی كه بدون شك در اطراف «خال سياه» به وجود می‌آيد، يا خبر دادن از سر رسيدن پليس و جمع كردن بساط، كاملا ً ضروری‌ست

banafsh said...

شما سرورید

فرزانه said...

اولدفشن مرسی!

Anonymous said...

از تصویر که بگذریم، ختم رو خوب اومدید جناب الدفشن! ایول دارید آقا!
پاینده باشید

 
Free counter and web stats