Tuesday, December 30, 2008

ماه پنهان است - هفت

چه در آن‌چه خوانده‌ام؛ چه بی‌گمان در نوشته‌هايی كه نخوانده‌ام، و چه اگر به نمايشگاهش می‌رفتم در پچپچه‌های شيفته‌وار آدم‌ها هم لابد می‌شنيدم، همه ستايندگان كارهای تازه رضا كيانيان، آن‌ها را «شبيه نقاشی» توصيف كرده‌اند. خود آقای كيانيان هم در يك گفت‌وگوی مطبوعاتی، بر همين شباهت تاكيد می‌كند: «من به اين دليل كه شبيه نقاشی بود آن[ها] را روی بوم چاپ كردم و وقتی روی بوم قرار گرفت بيش‌تر شبيه نقاشی شد». خب، به نظر می‌رسد كه در همه آن نوشته‌ها و پچپچه‌ها و گفت‌وگوها، داريم درباره چيزی می‌خوانيم و می‌شنويم كه خود آن‌چنان بی‌‌قدر و منزلت است كه اعتبارش را در شباهت يافتن به نقاشی می‌جويد. اما لطفا ً به من نگوييد كه داريد درباره «عكاسی» حرف می‌زنيد. شما را نمی‌دانم، ولی ما، كه «عكس» را دوست داريم و برای ديدن «عكس» به هر گوشه‌وكناری سرك می‌كشيم، چنان حيات شاداب و سرحال و بی‌شباهت به هر چيز ديگری را در فاصله بين نگاه و بينش و ويزور و لنز و سرعت و حساسيت داريم می‌بينيم كه راستش اصلا ً نمی‌توانيم نسبت‌تان با عكاسی را جدی‌ بگيريم اگر به ما بگوييد «آن عكس خوب است، چون شبيه نقاشی‌ست»! شما می‌توانيد بر آن نمايشگاه‌ها و خريدوفروش‌ها و موفقيت‌ها، هر نام ديگری بگذاريد، اما - درخواست كوچك من اين است - لطف كنيد و به «عكاسی» ما كاری نداشته باشيد.

7 comments:

میترا نهچیری said...

موافقم.

Anonymous said...

شديدا موافقم . طوري كه آن روز با دوستان دعوا كردم بر سر طرفداري بي موردشان از كارها

سین said...

آخ گفتی؟

Anonymous said...

yaade maghaleye jadidi az nasrolah kasraeian oftadam ke dar hamin mored ast , link ash ra barayetaan miferestam :
http://www.etemaad.ir/Released/87-09-24/189.htm

Anonymous said...

dar mazdisa link shod

Anonymous said...

خیلی برای من جالبه که هم موضوع و هم حتی بعضی از عکسهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه بسیار شبیه به نمایشگاهی است که حدود سه ماه پیش در گالری هور از کارهای آقای مجید برومند دیدم.
http://www.hoorgallery.com/exhibtion.asp?exhibit1=51

با این تفاوت که ایشان یک عکاس هستند و نه یک هنرپیشه معروف.

Anonymous said...

نمیشه گفت اون ها عکس نیستن! چون هستن..اما اینکه بخواهی ارتباط بدی به نقاشی...خوب کمی فرق می کنه..گرچه این هم زیاد کار بدی نیست!

 
Free counter and web stats