Saturday, December 19, 2009

مكانی در آفتاب - يك

«نظرخواهی» هفته پيش درباره فيلم‌های آقای نيكلاس كيج، خوب‌تر و جدی‌تر و مبادی آداب‌تر از آن برگزار شد كه وسوسه تبديل آن‌‌ گونه «نظرخواهی»‌ به يك بخش تازه، دست از سر وبلاگ‌صاحاب بردارد؛ و از آن‌جا كه گاهی‌وقت‌ها بهترين كاری كه در برابر يك وسوسه می‌توان كرد، تن دادن به آن است، نتيجه‌اش چنين می‌شود كه امروز اين‌جا بايستم تا بخش تازه اين وبلاگ را به شما معرفی‌ كنم: «مكانی در آفتاب». اين‌جا قرار است دور هم بنشينيم و به‌سادگی از دوست‌داشتن‌های‌مان حرف بزنيم؛ گاهی‌وقت‌ها تنها با اشاره به يك نام، گاهی‌وقت‌ها همراه با يك يادداشت كوچك. ... اما دور باد از اين جمع كه بخواهد عيش بی‌همتای اين هم‌نشينی و گفت‌وگو را با چيزی مثل «شمارش آرا» منقص كند. بلند بگوييد دور باد!
*
الماس سی‌وسه، گاو، آقای هالو، پستچی، دايره مينا، مدرسه‌ای كه می‌رفتيم، سفر به سرزمين آرتور رمبو، اجاره‌نشين‌‌ها، شيرك، هامون، بانو، سارا، پری، ليلا، درخت گلابی، ميكس، بمانی، دختردايی گم شده، مهمان مامان، سنتوری.
*
درباره آقای داريوش مهرجويی، متولد هفدهم آذر ‌هزاروسيصدوهجده در تهران، چه می‌توان نوشت كه در برابر مرور كارنامه او - همين روخوانی ساده نام بيست فيلمی كه در چهاردهه ساخته است - رنگ نبازد؟ گمان می‌كنم كافی‌ست هر يك از ما، خود را در برابر وظيفه بسيار دشوار انتخاب تنها يك فيلم (لطفا ً فقط يك فيلم!) از آن كارنامه درخشان قرار دهد، تا آشكارا به ارزش‌های فيلم‌سازی پی‌ ببرد كه اين يادداشت قرار بود در توصيف‌شان نوشته شود. آقای داريوش مهرجويی، همين ده روز پيش، هفتاد ساله شدند. و من دلم می‌خواهد كه نخستين شماره بخش تازه «مكانی در آفتاب»، هديه‌ای باشد برای آن تولد و اين هفتاد ساله‌گی.
*
تولدتان/هفتاد ساله‌گی‌تان مبارك استاد!‌

118 comments:

اولدفشن said...

ليلا

علی نظری said...

درخت گلابی
---
نگاهم از اجسام و اشیا
از دار و درخت و باغ و باغبان
از بنی آدم و های و هویش
از زرق و برق و بوق ها
از حرف ها و بلندگوها
و از خودم - خود فاضل روشنفکر هنرمندم - فاصله گرفته
و خیره به پسری کوچک است که سر بلندترین درخت عالم نشسته
و چشمش خیره به عنکبوتی صبور است
که آرام و بی سر و صدا توری نازک می بافد

Anonymous said...

هامون...چه قد ساده ميسنويسم و چه قد سخت دوسش دارم

علی said...

سنتوری

Purple said...

لیلا
بدون شک
بی نظیر

تنگ غروب said...

ليلا

معین said...

درخت گلابی

Unknown said...

ليلا

Anonymous said...

اجاره نشین ها

...

به خاطر فیلم بودنش به معنای واقعی کلمه

soroosh said...

ليلا

Unknown said...

درخت گلابی

آرش said...

هامون

به خاطر همان هفته بيجار سورن آبو و آتش و غيرافلاطون و خره چرا نمی فهمی و غيره. دقيقن به همين خاطر. حالا شايد علی سنتوری ترند اين نسل، يا حتا پری تر. يا همه گاو مشت حسن بوده ايم و هستيم و خواهيم بود شايد... چه می دانم. ولی هامون. لعنتی

MARYAM AMIRI said...

پری

MaaH said...

ليلا...درخت گلابي

رضا said...

بی شک هامون

علی said...

گاو

Shokoofeh said...

.گاو

Mahdi said...

سنتوری

bahram said...

سارا
لطفا به یاد آورید

kasra said...

لیلا

roya said...

لیلا

طیّب said...

مهمان مامان
چرا كسى تا حالا اين فيلم رو انتخاب نكرده؟

iVahid said...

پری

Behrooz said...

لیلا

میترا نهچیری said...

هامون

اويس said...

هامون

Farideh said...

اجاره نشین ها
اگر قرار به یک انتخاب باشه

Unknown said...

اجاره نشین‌ها

sophie said...

درخت گلابی
سارا

نتونستم از این دو تا یکی رو انتخاب کنم!

و یکی دیگه: سفر به سرزمین ِ آرتور رمبو

Anonymous said...

مهمان مامان

reza said...

من اگر بخواهم يك فيلم را انتخاب كنم از فيلمهايش براي مثلا جزيره تنهايي، گمانم درخت گلابي را انتخاب كنم و ميم و محمود و درختي كه ديگر بار نمي دهد.

محسن said...

سنتوری

ساناز said...

هامون بدون رقیب

Nobody said...

گاو

شظشیثا said...

اجاره نشین ها

Anonymous said...

هامون

mehran said...

سلام
آقاي اولد فشن
اگر امكانش هست كمي راجب نقاش امودو ماديگيلياني براي من توضيح بدهيد .
من يك فيلم از ايشان ديدم كه اولش نوشته بود كه داستان واقعي نيست اما اين شخص وجود داشته .

شاه رخ said...

اقاي هالو

Anonymous said...

ليلا

بنفشه خاتون said...

بانو

سیما said...

مهمان مامان --- چون خیلی ایرانی بود

ابريشم said...

معلومه كه هامون

امیر said...

هامون... بدون لحظه ای تردید

Unknown said...

دوست عزیز؛
ساسان آقایی روزنامه‌نگار و وبلاگ نویسی که در طول ماه‌های گذشته بارها از طرف ماموران امنیتی تهدید و احضار شده بود، ظهر یکشنبه یکم آذر بازداشت شد.وی از هم کاران روزنامه‌های «اعتماد»، «اعتماد ملی»، «توسعه»، «مردم‌سالاری»، و «فرهیختگان» بود.
ساسان آقایی ماه گذشته به دفتر پیگیری در چهارراه ولی‌عصر احضار شده بود و پس از حضور در آن‌جا مورد بازجویی قرار گرفته بود. از محل نگه‌داری و وضعیت وی و هم‌چنین اتهامات این روزنامه‌نگار تا این لحظه خبری در دست نیست .
امضای نامه 293 نفر ازروزنامه نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی به مراجع تقلید میتواند علت اصلی این دستگیری بوده باشد
از همهٔ کسانی‌ که قلبشان برای سرزمین ایران و مردم ایران می‌‌طپد خواهش مندیم ساسان عزیز این روزنامه نگار آزاده را تنها نگذارند.
امضا ی یکایک شما امید و دلگرمی‌ ساسان است در شبهای تار و دیوار‌های سرد سلول انفرادی
http://www.gopetition.co.uk/online/32458.html
sos-sasan.blogfa.com

ali said...

مهمان مامان

Unknown said...

پری

Naghme said...

مهمان مامان

Zahra said...

از ليلا و سنتوري كه بگذريم، البته كه سنتوري جور ديگري دل ما را برد، به ترجمه جهان هولوگرافيك مي رسيم كه الحق شاهكاره!

Maanta said...

هرچند از اجاره نشين ها كلي خاطره ي كودكي دارم ولي با اختلاف : ليلا

hamed izadi said...

لیلا

فهیمه said...

مهمان مامان

پایین said...

درخت گلابی

mouse said...

لیلا

SaS said...

چه کاره سختی است برگزیدن یک و فقط یکی

- گاو را؛
به خاطر احساسی که در کودکی برایم ایجاد کرد.
-لیلا و سارا را؛
بخاطر زن بودنم
- سنتوری را ؛
بخاطر تمام احساس های کنونیم و شرایط امروز زندگیهامان

Negin said...

لیلا

زهرا said...

پری.

فروغ said...

بانو

سیاوش said...

هامون آقا، هامون!
ـ

مهندس said...

معذرت می خوام آقای اولدفشن، من نتونستم فقط یکی انتخاب کنم، بنابراین:
1- لیلا و پری
2- مهمان مامان

Anonymous said...

درخت گلابی

parnian said...

پری

منیره said...

واقعاً انتخاب یکی خیلی سخته
پری
و
گاو
بهترینند

يك صداي بي‌صدا said...

هامونليلادرختگلابيعليسنتوري
.
.
.
يك واژه است به خدا

زهرا said...

واقعا کار سختیه انتخاب.
برای اینکه چند تا از این فیلمها فکر می کنم فیلمهایی هستن که خیلیهامون یه دوره هایی از زندگیمون رو باهاشون سر کردیم
ولی خب ..... لیلا

ذهن ِآشفته said...

بی هیچ تردیدی
و
بی هیچ مکثی

"گاو" رو انتخاب می‌کنم

به وقت فیلم‌های بند تنبانی یه جور شاه‌کار بوده تفکر مهرجویی، اون زمان

ونوشه said...

ليلا

آیه said...

این چه مردم آزاریست آقا جان ؟
دو ساعت زل زده ام به مانیتور . هی قصد می کنم بنویسم لیلا بعد دلم نمی آید . می خواهم بنویسم هامون یاد ضیافت مهان مامان می افتم . همین که دست به کیبورد می شوم یک سکانس از اجاره نشین ها (شام دادن به کارگر ها ) یادم می افتد . بعد هم علی سنتوری .

نکنید آقا جان .مردم را اذیت نکنید. من دلم رضا نمی دهد یکی را انتخاب کنم شما از بین این 5تا یکی را دهم انتخاب کنید!

Behrooz said...

با حس و حال آیه خیلی موافقم

آذين said...

آقاي اولد فشن عزيز
ابتدا لازم ميدونم اينهمه خلاقيت شما رو تحسين كنم. بعد هم از شما به خاطر لحظات خوبي كه خواندن وبلاگ شما ايجاد ميكنه صميمانه تشكر كنم.
سوم هم :
ليلا

Anonymous said...

لیلا

مهتاب said...

سارا
البته اگه اجازه بدین، من سه گانه سارا، لیلا، پری رو انتخاب می کنم.

تولدشون هم مبارک!

Anonymous said...

هامون

Anonymous said...

‌آه میم، میم لعنتی
راستی جنی را به یاد دارید ؟؟

الهام said...

تین دفعه منم لیلا

azi said...

اجاره نشين ها

Anonymous said...

پری (البته بیشتر به خاطر فرنی و زویی)

Anonymous said...

میکس

شهریار said...

من تا وقتی همه ی فیلم های استاد را نبینم به خودم اجازه نمی دهم چیزی بنویسم یا یکی را فقط انتخاب کنم...ولی مهمان مامان را به دلیل سادگی اش دوست داشتم (این را هم چون کامل دیده ام نام بردم.)

سامان said...

هامون
که خود زندگیست

و

عاشق وبلاگتم به مولا ...

زهرا said...

لیلا

Nag said...

کامنت آیه به علاوه درخت گلابی و منهای سنتوری که هر کار می‌کنم دوستش ندارم

leilaA said...

"هامون"
که بسیار دوستش دارم
"و اگه نبود "پری!

نیما said...

بی آنکه بخواهم به بزرگان اقتدا کنم، گاو فیلم خوبی است. علاوه بر نصیریان و انتظامی و پرویز فنی زاده،تماشای محمود دولت آبادی در نقش قهرمانان قصه هایش هیجان انگیز است.

Unknown said...

درخت گلابي

آناهیتا said...

نخواستن در اوج تمنا "...هامون"

Anonymous said...

اکر اجاره نشین ها نبود . باید گزینه هیچ کدام را هم اضافه میکردی

1 said...

درخت گلابی

داتام said...

اصلا رای گیری باید فقط یک گزینه میداشت و اون هم هامون میبود.

عاطفه said...

هامون

صفا said...

چون انتخاب یک شاهکار از میون چند شاهکار سخته ..خوب سیمرغ بلورین وببر طلائی ونخل سبز رو میدیم به خودامون!!من که از نوشته های "یک صدای بی صدا"و"آیه" و"نیما" کیف کردم....و یه مرسی مخصوص به جناب اولد که طعم تلخ ذهنمون رو می کاهید...ارادتمند.رئیس خود برگزیده هیئت داوران!!

خانم الف said...

سلام .بي شك هامون كه عمري با آن زيسته ايم

سارا-سین said...

لیلا

Mehrdad said...

بی شک هامون اونم نه فقط به خاطر کارگردانی
بلکه انتخاب خسرو شکیبایی
ولی انصافا سنتوری بغیر شلوغ بازیش
چیز جالبی نبود

Anonymous said...

مهمان مامان

مسعود said...

هامون

محمد تعلق said...

هامون

سيد آريا قريشي said...

دردرجه ي اول هامون و در رتبه هاي بعدي سنتوري و درخت گلابي.

Unknown said...

لیلا
ممنونم

خر در چمن said...

این فیلمها رو ندیدم :لماس سی‌وسه،آقای هالو، پستچی، دايره مينا، مدرسه‌ای كه می‌رفتيم، سفر به سرزمين آرتور رمبو، شيرك.
بین فیلمهایی که دیدم درخت گلابی رو انتخاب میکنم

Rooya said...

ليلا

Sadra said...

hamoon beyne oona ke didam behtarin bood.

AAfariin said...

Gav.

Anonymous said...

پری

Cingim said...

لیلا

احسان said...

مهمان مامان!!فینمی که خیلی چیزارو منعکس میکنه

آرینا said...

هامون

Anonymous said...

hamoooooooooon....
gav............
santooriiiii...........

Anonymous said...

لیلا یا هامون؟ مساله این است
و البته پاسخ من ....هامون

علی said...

لیلا

با همه تنهایی‌هایش

hildA said...

هر کدام از این فیلم ها از زاویه ای متفاوت به انسان نزدیک شده اند، به خاطر همین انتخاب سخته... اما به نظر من در این میان اجاره نشین ها می تونه فیلم متفاوت و چشم گیری باشه، چون اولا به عنوان نوع زبان طنزش در ایران تقریبا بی نظیر و منحصربه فرده، و ثانیا نه فقط مثل بقیه فیلم ها به فرد، که به جامعه هم نگاه عمیقی داره

شمیم said...

نمیشه همشو انتخاب کرد؟ وسط این همه کار و شلوغی هوس سر زدن به آرشیو استاد... خدا از سر طغثیراطم بگذره...

tanha said...

بي شك هامون
كه "مرا تو بي سببي نيستي ..."
تنها

Unknown said...

بی شک هر کدام که بگویم زیباست اما با سنتوری زندگی کردم

Shadi said...

هامون

م said...

میگن هامون..میگم پری..سارا

Ahmad said...

aghaye mehrjooei robe khatere inke akhare film haye pari va sarayash minevisad ke nevisande khodash ast doost nadaram.
ama che konam ke ishan kargardane hamoon ast, hamoon ravayate nasle sookhteye mast ke behesh eshgh mivarzam hamantor ke santoori ravayate nasle sookhteye jadid ast ke anha doostash darand

Maryam said...

هرچند كه ديگه اين جمله ي من به نظر تكراري مياد ولي واقعا انتخاب بين بعضي از كارهاي استاد خيلي سخته.
با اين حال:
هامون

Anonymous said...

gav

 
Free counter and web stats