Monday, September 7, 2009

هيچ بازار نديده‌ست چنين كالايی - چهارصد و هفتادوهفت

Do You know
how much you really
spend on cigarettes
*
به دوست/خواننده‌ای قول داده‌ام كه دست از پرهيز بردارم و يادداشت كوچكی درباره جنبه‌ای از جنبه‌های تبليغات در ايران بنويسم. اين‌روزها، وقتی در ميان ساير كارها، دارم ساختمان آن نوشته را در ذهنم می‌سازم، هرچه بيش‌تر مطمئن می‌شوم كه در فضايی كه آن يادداشت در اختيارم خواهد گذاشت نبايد امكان طعنه زدن به آگهی‌های فراوانی كه با جمله «آيا می‌دانيد؟» آغاز می‌شود از دست بدهم. و درست در همين روزهاست كه ناگهان اين آگهی برزيلی از راه می‌رسد و می‌پرسد: «‌آيا می‌دانيد كه واقعا ً چه‌قدر خرج سيگار می‌كنيد؟». يادم باشد در يادداشتی كه قرار است بنويسم در ضمن بپرسم كه آيا اين اواخر، يكی از ايده‌پردازان تبليغاتی ما، به برزيل مهاجرت كرده است! اگرچه انصاف نيست به اين نكته اشاره نكنم كه آن «‌آيا می‌دانيد؟» معروف خودمان، در دست تبليغ‌سازان برزيلی، دست‌كم با دو تصوير بامزه همراه شده است، اين‌جا كه - دست‌شان درد نكند! - از همان هم خبری نيست!

2 comments:

م. ژاله چیان said...

بی صبرانه منتظر این بحث هستم آقای الدفشن، بخصوص وقتی یاد چهره مخاطب (بعد از دیدن تبلیغاتی از نوع تبلیغات دوستان برزیلی) می افتم

محمد فكري said...

سلام و درودي فراوان
حقير نيز كه هيچ از اين عرصه نمي‌دانم بسيار نسبت به آگهي‌هاي تبليغاتي ميهني انتقاد سازنده دارم،‌بسيار علاقه مند به بحث تبليغاتم و حتي تلاشم بر اينست كه به ياري حق در دوره‌ي كارشناسي ارشد،‌برگزينم جهت تحصيل،‌شاد مي‌كنيد عالمي را گر راهنمايي ام كنيد چرا كه گفته‌اند،‌عالمي را شاد كرد آنكس كه يك دل شاد كرد!

 
Free counter and web stats